Webbteknik 2

Uppgift U3 — Ett litet spel med brickor

Detta är den avslutande uppgiften, där du arbetar mer självständigt med ett program. Betygsskalan är denna gång U, G, VG, så beskrivningen och därmed även kraven och bedömningen är uppdelad i G och VG. Det program som ska skapas är ett litet spel med olika brickor, där interaktionen sker genom "drag-and-drop". Följande film demonstrerar hur det färdiga programmet ska fungera:

9 min.

Du arbetar med uppgiften under kursens fyra sista veckor. Utgå från filerna i mappen U3, där det finns filer med HTML- och CSS-kod. Dessa filer får inte förändras, utan de ska vara som de är. Det finns också en JS-fil, men den är denna gång tom. Det är i den filen du ska lägga till din JavaScript-kod.

Funktionsbeskrivning

Du ska skapa ett program för ett litet spel. Det finns totalt 40 brickor med siffror. Spelaren får fyra brickor i taget och ska placera ut dem på en spelplan med 4x4 rutor. Målet är att få så många rader och kolumner som möjligt med stigande serier både i rader och kolumner, då spelplanen är fylld. I en stigande serie är numret på varje bricka högre än numret på föregående bricka.

Poäng ges för varje korrekt rad och kolumn. Poängen ska adderas till en totalpoäng, som tillsammans med en räknare för antal spel, ska sparas i localStorage eller i en cookie. Totalpoängen och antal spel ska sedan läsas in igen, nästa gång man kommer till webbsidan.

Programmet och interaktionen med användaren visas i ovanstående film. Funktionaliteten beskrivs också i nedanstående punkter.

Normalt flöde i spelet

Följande punkter är obligatoriska för betyget G.

Tillägg för VG

Följande tillägg är inte obligatoriska för G, men måste finnas med för betyget VG.